Українські ГО звернулись до ЄС щодо якнайшвидшого запуску Українського Фонду
Відсутність компромісу всередині ЄС щодо Українського Фонду та додаткового фінансування внутрішніх потреб ЄС ставить під загрозу запуск цієї ініціативи для України та макрофінансову стабільність нашої країни на тлі бюджетного дефіциту, оскільки критично необхідна фінансова підтримка в рамках Фонду може бути відкладена на невизначений термін у 2024 році.
Виділення Україні 50 мільярдів євро разом із запитами на 15 мільярдів євро додаткових коштів на переселенців, 10 мільярдів євро на стратегічні технологічні інвестиції та майже 19 мільярдів євро на виплату відсотків за спільними запозиченнями ЄС фактично заблокувало переговорний процес щодо бюджету на 2021-2027 роки.
Український Фонд має створити основу для швидкого відновлення та розвитку української економіки. Передбачається, що більшість коштів (75%) буде спрямовано до державного бюджету для забезпечення макрофінансової стабільності. Другий компонент програми (16%) спрямований на створення спеціального інвестиційного інструменту для покриття ризиків у пріоритетних галузях. Це дозволить залучити понад 30 млрд євро інвестицій.
Для реалізації цієї ініціативи розробляється Комплексний план України – програма дій та конкретних реформ на наступні 4 роки, спрямованих на зміцнення економіки, зокрема через розвиток ключових секторів, євроінтеграцію, цифровізацію та регіональний розвиток.
У жовтні 2023 року Європейський парламент підтримав пропозицію Європейської комісії про створення Українського Фонду обсягом 50 млрд євро для підтримки України протягом 2024-2027 років.
У грудні 2023 року очікується політичне рішення Європейської ради, далі питання буде винесено на спільне обговорення Європарламентом, Радою ЄС та Єврокомісією, після чого будуть прийняті юридично обов’язкові нормативні акти.
Незважаючи на безумовну підтримку України з боку керівництва інституцій ЄС, переважної більшості держав-членів ЄС та фінансових інституцій ЄС, Україні потрібне термінове рішення про запуск Українського Фонду вже цього року. Очевидно, що інакше формальна процедура його практичної реалізації може вийти далеко за межі термінів реалізації ключових потреб України.
Через триваючу російську агресію проти України дефіцит державного бюджету сягнув понад 37 мільярдів євро. В умовах війни щорічні видатки бюджету на Збройні Сили України становлять понад 1,6 трлн грн, тоді як надходження до бюджету становлять лише 1,4 трлн грн.
Соціально важливі статті держбюджету в основному покриваються за рахунок міжнародної допомоги, і цього року Україні знадобиться 37 мільярдів євро такої допомоги, більша частина якої залежить від рішення про створення Українського Фонду.
Тому ми закликаємо всі країни-члени Європейського Союзу, Європейський парламент, Європейську комісію та Раду ЄС вжити всіх необхідних заходів для якнайшвидшого ухвалення рішення щодо Українського Фонду, уникнувши при цьому можливого пов’язування додаткових витрат ЄС в одному пакеті, що може відкласти критично важливу для України ініціативу прийняття.
Підписанти:
- Український центр європейської політики
- Рада зовнішньої політики “Українська призма”
- Європейська правда
- Центр економічної стратегії
- DiXi Group
- Центр прав людини ZMINA
- Ресурсно-аналітичний центр “Суспільство і довкілля”
- Антикорупційний науково-освітній центр
- World UA
- Платформа міжнародних санкцій та санкцій ЄС
- Інститут економічних досліджень та політичних консультацій
- Центр соціально-економічних досліджень CASE Україна
- Info Sapiens
- ГО “Україна без сміття”
- Фонд “Демократичні ініціативи” імені Ілька Кучерів”
- ПіЕйч Капітал. Експерти з громадського здоров’я
- Фундація “Суспільність”
- ІСАР “Єднання”
- Незалежне медіа org.ua
- Громадянська мережа ОПОРА
- Інтерньюз-Україна
- Лабораторія законодавчих ініціатив
- StateWatch
- ANTS
- Centre UA
- Центр громадянських свобод
- Центр протидії корупції
- Фундація DEJURE
- Детектор медіа
- Рух ЧЕСНО.