Мають право. Як Україна долає правові проблеми кримчан в окупації – і що ще належить зробити | Центр прав людини ZMINA

Мають право. Як Україна долає правові проблеми кримчан в окупації – і що ще належить зробити

A+ A-

Попри те, що українське законодавство не було готове до окупації Криму та її негативних наслідків, Україна ефективно долає правові проблеми кримчан і кримських переселенців.

Коли в лютому 2014 року почалося захоплення Криму, яке фактично закінчилося проведенням так званого референдуму та подальшим договором про прийняття «Республіки Крим» до складу Російської Федерації, це стало справжнім шоком для українського суспільства і світової спільноти загалом. До окупації та її негативних наслідків не було готове й українське законодавство. Тому від початку конфлікту і дотепер воно постійно зазнає змін для забезпечення мінімізації наслідків збройного конфлікту.

Ці зміни не завжди є вдалими, але наразі ми маємо цілу низку позитивних кроків держави, які прямо впливають на життя тисяч кримчан та іноді є доленосними для них. Водночас у кримському порядку денному залишається ще чимало питань, які потребують рішення і які можуть вплинути на процес деокупації та реінтеграції півострова.

Адміністративний кордон між Кримом і Херсонською областю, архівне фото (Фото: Аліна Смутко / Крим.Реалії (Радіо Свобода))

П’ять успішних кроків України у вирішенні правових питань кримчан в окупації та кримських переселенців

1. Закон про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України. Цей закон фактично став першим і головним актом, який ще у квітні 2014 року визначив те, що відбувалося в Криму, як тимчасову окупацію внаслідок збройної агресії Російської Федерації. Так само було розставлено крапки над «і» у питанні громадянства: примусове автоматичне набуття кримчанами громадянства Російської Федерації не визнається Україною та не є підставою для втрати громадянства України. Саме в цьому законі закладено основні принципи отримання документів, зокрема, паспортів, мешканцями Криму, реалізації їхнього права на соціальний захист, участі у виборах тощо. Звичайно, до закону в подальшому вносили зміни, але він залишається основним документом, який визначає «правила життя» кримчан в умовах окупації і базові підходи держави до визначення статусу Криму як тимчасово окупованої території.

2. Спрощений порядок вступу до закладів вищої освіти абітурієнтів з окупованого Криму. У 2016 році в Україні вперше з’явилися освітні центри Крим — Україна, які надали можливість дітям із Криму вступати на бюджетні місця до українських університетів без отримання атестата про шкільну освіту та без необхідності складання ЗНО, лише на підставі вступних випробувань. Спочатку перелік освітніх центрів був доволі обмеженим (близько 30 університетів переважно у південних областях України). Але у 2020 році ці обмеження зняли, і вже близько 200 університетів по всій території України відчинили свої двері для вступників із Криму.

3. Припинення статусу нерезидентів для кримчан. У 2014 році парламент вирішив створити на окупованій території вільну економічну зону Крим, що на практиці призвело до дискримінації кримчан — їх визнавали нерезидентами в податковій і митній сферах, а за рішенням Національного банку України — ще й у банківській. Наслідки спеціального статусу в банківській сфері стали найвідчутнішими для кримчан через обмеження доступу до всіх видів послуг, починаючи з відкриття банківських рахунків. У березні 2020 року рішення про визнання кримчан нерезидентами було скасовано. А влітку 2021 року парламент ухвалив закон про припинення існування вільної економічної зони Крим на окупованому півострові.

4. Підтримка осіб, які були позбавлені свободи внаслідок збройної агресії, та їхніх родичів. Починаючи з 2018 року в Україні особи, які незаконно утримуються владою на окупованій території Криму чи на території Російської Федерації, можуть отримати державну фінансову підтримку у розмірі 100 тисяч гривень щорічно, поки вони позбавлені волі, і одноразово після їх звільнення. Крім того, забезпечується оплата правової допомоги ув’язненим особам на території Російської Федерації.

5. Прийняття Стратегії деокупації та реінтеграції тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя. Це перший стратегічний документ, який дає чіткі орієнтири державної політики у сфері деокупації Криму. Стратегія містить перелік пріоритетних напрямків діяльності держави у цій сфері. Зокрема, до таких напрямків належить захист прав і свобод людини, економічна, соціальна й гуманітарна політика, зміцнення національної стійкості тощо. На виконання Стратегії уряд протягом тримісячного строку, тобто до червня 2021 року, мав розробити та затвердити план заходів, який міститиме чіткі заходи для реалізації Стратегії.

Фото: Крым.Реалии / Радио Свобода (RFE/RL)

П’ять завдань для держави в контексті подолання наслідків окупації

1. Забезпечення видачі свідоцтв про народження і паспортів мешканцям Криму. Проблема із документами є однією з найгостріших для кримчан. Йдеться про ті документи, які були видані на окупованій території і які не визнає держава Україна. У 2016 році було запроваджено спрощену судову процедуру встановлення фактів народження та смерті осіб на окупованій території. Формально спрощена, на практиці ця процедура є доволі складною і тривалою, а в умовах пандемії нею майже неможливо скористатися. Саме тому актуальним завданням є запровадження позасудової (адміністративної) процедури, яка має передбачати можливість прямого звернення кримчан до РАЦСів. Також дуже важливо забезпечити спрощений порядок отримання паспортів громадян України для кримчан, які через окупацію не змогли отримати свій перший паспорт у встановлені строки.

2. Розвиток онлайн-сервісів для кримчан. В останні роки Україна активно діджиталізується, тож багато послуг, зокрема державних, стають доступні онлайн. На жаль, ці тренди майже не торкнулися окупованої території, для мешканців якої продовжують існувати старі процедури, що передбачають фізичну присутність заявника під час отримання послуги. А для цього кримчани мають виїжджати з окупованої території, що не завжди можливо, особливо під час пандемії. Тому необхідним є створення можливостей для кримчан отримувати різноманітні послуги онлайн. Так, важливо розвивати онлайн-нотаріат, звернення до суду, оформлення документів про народження дитини. Також необхідним є створення можливості для подачі документів онлайн для вступу до закладів вищої освіти.

3. Обладнання та підтримка в належному стані контрольних пунктів в’їзду-виїзду (КПВВ) на адміністративному кордоні з Кримом. Наразі на межі з тимчасово окупованою територією функціонує три КПВВ — Чонгар, Чаплинка та Каланчак. Доволі тривалий час їх обладнання не було пріоритетним завданням держави. Проте останнім часом відбулися істотні зрушення в цьому питанні, задля забезпечення комфортного, зручного та безпечного перетину було переобладнано режимні та сервісні зони КПВВ. Утім, залишається відкритим питання обслуговування КПВВ та підтримка їх у належному стані. Усі КПВВ мають бути передані на баланс спеціально створеного Державного підприємства Реінтеграція та відновлення, але цього не відбувається тривалий час. Крім того, актуальним є питання забезпечення регулярного транспортного сполучення між КПВВ та найближчими населеними пунктам на підконтрольній уряду України території.

4. Прийняття закону про соціальний і правовий захист осіб, позбавлених волі внаслідок збройної агресії, та членів їх сімей. Попри те, що держава реалізує певні заходи допомоги особам, які були позбавлені волі внаслідок збройної агресії проти України, наразі відсутнє комплексне бачення механізму захисту таких осіб, визначення для них додаткових гарантій та пільг, заходів підтримки тощо. Тому прийняття комплектного закону, який би дозволив будувати не фрагментарну, а цілісну систему захисту осіб, позбавлених волі в контексті збройного конфлікту, є надзвичайно важливим. Відповідний законопроєкт розробили експерти державних органів та громадських організацій, і наразі він опрацьовується в Офісі президента.

5. Затвердження президентом Концепції перехідного правосуддя. Така концепція має визначити засади державної політики (дорожню карту) щодо захисту та відновлення прав людини і основоположних свобод в умовах подолання наслідків збройного конфлікту. Концепція включає в себе окреслення основних базових елементів перехідного правосуддя, зокрема, відшкодування шкоди постраждалим від збройного конфлікту, притягнення винних до відповідальності за злочини, вчинені в умовах конфлікту, забезпечення права знати правду про причини, хід, наслідки конфлікту, а також заходи, які можуть допомогти уникнути конфліктів у майбутньому. Проєкт Концепції було розроблено за дорученням президента України Комісією з питань правової реформи, і наразі він опрацьовується в Офісі президента.

Альона Луньова, адвокаційна менеджерка ZMINA, для НВ.

Цей матеріал був підготовлений в межах проєкту Кримська редакція — ініціативи українських журналістів з Криму, покликаної знайти інструменти та рішення для деокупації та реінтеграції півострова.