Відкритий лист громадських організацій з нагоди Міністерської конференції з питань людського виміру Української мирної формули для України з 10 пунктів | Центр прав людини ZMINA

Відкритий лист громадських організацій з нагоди Міністерської конференції з питань людського виміру Української мирної формули для України з 10 пунктів

A+ A-

Ми, 61 українських та іноземних громадських організацій, які займаються захистом та забезпеченням прав дитини, що грубо порушуються внаслідок агресії Російської Федерації, висловлюємо свою рішучу підтримку зусиллям Міжнародної коаліції за повернення українських дітей, зокрема, ініціюванню розробки Дорожньої мапи  з конкретними заходами щодо повернення дітей додому.

Впродовж десяти років Російська Федерація цілеспрямовано здійснює фізичні та ідеологічні атаки на українських дітей. За час неспровокованого повномасштабного вторгнення тисячі молодих українців були вбиті або поранені. Держава-агресор руйнує дитячі садки, школи, лікарні та інші об’єкти критичної інфраструктури, внаслідок чого майже 3 мільйони дітей опинилися у вкрай вразливому становищі. Через удари російських збройних сил по українських електростанціях та підстанціях на українських дітей чекає найсуворіша зима з початку повномасштабної війни. Це посилить гуманітарні та міграційні виклики не лише для України, але й для держав, які вже люб’язно відкрили свої кордони для майже 7 мільйонів українських громадян, переважно жінок і дітей.

Десятки тисяч українських дітей були депортовані або примусово переміщені. Понад 90% з них продовжують жити далеко від дому в російських сім’ях або інтернатах. Незаконна депортація та насильницьке переміщення українських дітей призвели до того, що 17 березня 2023 року Міжнародний кримінальний суд видав ордери на арешт Президента Російської Федерації Володимира Путіна та Уповноваженого з прав дитини в його апараті Марії Львової-Бєлової.

Водночас переміщення українських дітей не є самоціллю для держави-агресора. Російська Федерація прагне викорінити їхню українську ідентичність та перетворити на ворогів власного народу. Сьогодні понад 1,5 мільйона українських дітей, які перебувають під контролем Російської Федерації – як на окупованих територіях, так і в регіонах держави-агресора – перебувають під загрозою депортації, піддаються політичній індоктринації та мілітаризації. Ці дії мають довгострокові негативні наслідки для фізичного та психічного здоров’я дітей, становлять загрозу для існування України та кидають виклик міжнародному миру і безпеці. Росія атакує цілі родини, щоб запобігти збереженню культурних цінностей та ідентичності з покоління в покоління. Через агресію Російської Федерації тисячі українських дітей залишилися без батьківського піклування або стали сиротами.

Цього року міжнародна спільнота відзначає 35-ту річницю прийняття Конвенції ООН про права дитини. Становище українських дітей, які перебувають під контролем Російської Федерації, не відповідає принципу найкращого забезпечення інтересів дитини та супроводжується численними порушеннями Конвенції ООН про права дитини, а саме: права на збереження ідентичності, включаючи громадянство; права на освіту; свободи від нелюдського поводження та дискримінації; свободи вираження поглядів; права на сім’ю та возз’єднання сім’ї; права на користування своєю культурою. Враховуючи масштабність та систематичність цих протиправних дій, є обґрунтовані підстави вважати, що проти українських дітей вчиняється злочин проти людяності шляхом їхнього дискримінаційного переслідування.

У лютому 2024 року Комітет ООН з прав дитини закликав Російську Федерацію припинити депортацію дітей з України та надати інформацію про кількість депортованих дітей та їхнє місцезнаходження для ідентифікації та своєчасного повернення. Росія продовжує ігнорувати ці рекомендації.

Беручи до уваги вразливість дітей, які постраждали від російської агресії, та масштаби протиправних дій, пов’язаних з їхнім перевихованням, депортацією, примусовим переміщенням та необґрунтованою затримкою репатріації, ми наголошуємо на необхідності включення до Дорожньої мапи та інших документів за результатами Міністерської конференції наступних конкретних заходів:

  1. Висунути чіткі вимоги до Російської Федерації щодо повернення українських дітей та окреслити інструменти забезпечення виконання Росією відповідних міжнародних зобов’язань, включаючи посилення санкційної політики та призупинення її членства або певних переваг від такого членства в міжнародних організаціях.
  2. Створити механізм моніторингу та оцінки ефективності процесу повернення українських дітей з-під контролю Російської Федерації та, на основі цієї оцінки, регулярно переглядати підходи до їхнього повернення та реагувати на перешкоди, створювані Російською Федерацією.
  3. Впровадити індивідуальний підхід та забезпечити адекватний розподіл ресурсів – фінансових, технічних, людських та інформаційних – чітко визначити категорії дітей, які мають бути повернуті з-під контролю Російської Федерації, включаючи такі терміни, як “депортована дитина”, “примусово переміщена дитина” та “дитина, якій загрожує депортація”.
  4. Створити та забезпечити функціонування системи обліку та моніторингу становища українських дітей, повернутих з-під контролю Російської Федерації, включаючи необхідну інформацію для їх реабілітації та реінтеграції (зокрема, вік, стать, статус, місце походження, місце проживання тощо), та на основі категорій, сформульованих відповідно до Рекомендації 3, оновити інформацію в існуючому Реєстрі депортованих та примусово переміщених дітей.
  5. Сприяти ефективному пошуку, ідентифікації, поверненню, реабілітації та реінтеграції українських дітей, забезпечувати координацію між міжнародними урядовими організаціями, міжнародними громадськими організаціями та компетентними органами України.
  6. Забезпечити прозорість та ефективність процесу повернення українських дітей, визначити та закріпити роль держави-посередника окремим меморандумом або угодою, яка окреслює її повноваження та порядок взаємодії.
  7. Розширити кількість країн-членів Міжнародної коаліції за повернення українських дітей, зокрема за рахунок залучення країн Південної Америки, Африки та Азії. Крім того, посилити інформаційно-комунікаційну кампанію в цих регіонах для ефективної протидії наративам російської пропаганди та підвищення обізнаності про становище українських дітей, які перебувають під контролем Російської Федерації.
  8. Шляхом створення платформ для діалогу, організації консультацій та безпосередньої участі в дискусіях забезпечити активну участь постраждалих дітей у процесах прийняття рішень, що стосуються їхніх прав та інтересів.
  9. Продовжувати роботу та розширювати перелік механізмів правового захисту постраждалих дітей як у судових, так і квазісудових установах на різних рівнях. Зокрема, сприяти виконанню існуючих рішень Міжнародного кримінального суду, підтримувати діяльність Спільної слідчої групи, забезпечувати виконання рекомендацій органів системи ООН, а також сприяти отриманню компенсацій дітьми шляхом подання заяв до Реєстру збитків для України.
  10. Консолідуючи зусилля іноземних держав та компетентних міжнародних урядових і громадських організацій, надати Україні всю необхідну допомогу — включаючи організаційну, інформаційну, правову, логістичну та фінансову підтримку — для впровадження важливих внутрішніх реформ, зокрема, але не обмежуючись:
  • 10.1 реформи деінституціалізації,
  • 10.2 визначення компетентного органу або робочої групи, відповідальної за повернення, реабілітацію та реінтеграцію дітей,
  • 10.3 створення нормативно-правової бази та процедур оцінки найкращих інтересів дитини, у тому числі в контексті її повернення з-під контролю Російської Федерації,
  • 10.4 розробка нового плану та політики реалізації положень Конвенції ООН про права дитини,
  • 10.5 удосконалення методології збору, аналізу та збереження даних про становище українських дітей, які перебувають під контролем Російської Федерації,
  • 10.6 покращення доступу дітей з окупованих територій до української освіти як важливої складової збереження зв’язків з населенням окупованих територій, протидії індоктринації та викорінення їхньої ідентичності.

Взаємне посилення, ефективна та якісна адвокаційна діяльність, консолідація правозахисного руху, формування єдиного ціннісного поля щодо повернення українських дітей та притягнення винних до відповідальності сприятимуть реалізації вищезгаданих рішень як на національному, так і на міжнародному рівнях, забезпеченню відновлення міжнародного правопорядку, стабільного миру, безпеки та справедливості.

Організації-підписанти:

  1. Українська мережа за права дитини в особі 32 організацій-членів:
  2. Благодійний фонд “Голоси дітей”
  3. МБО “БФ “СОС Дитячі Містечка” Україна
  4. БО “Надія і житло для дітей”
  5. МБО “Партнерство “Кожній дитині”
  6. ВБО “Український фонд “Благополуччя дітей”
  7. МБФ “Українська фундація громадського здоров’я”
  8. МГО “Міжнародний центр розвитку і лідерства”
  9. ГО “Соціальна синергія”
  10. БО “Київське обласне відділення “Благодійний фонд  “СОС Дитяче містечко”
  11. БО “Луганське обласне відділення “Міжнародної благодійної організації “Благодійний фонд “СОС Дитяче Містечко”
  12. ВГО “Магнолія”
  13. БО “Фонд Ріната Ахметова”
  14. БО “Українська освітня платформа”
  15. ГО “Професійна ліга соціальних працівників Сумщини”
  16. БО “Благодійний фонд “Волонтери: Дорослі-дітям”
  17. ГО “РК на Прикарпатті”
  18. ГО “Маріупольська спілка молоді”
  19. ГО “Еммаус”
  20. ГО “Відповідальні громадяни”
  21. ГО “ВГЦ “Волонтер”
  22. ГО “Дніпровська ліга соціальних працівників”
  23. Харківський обласний благодійний фонд “Соціальна служба допомоги”
  24. Благодійна організація “Благодійний фонд “ЛЮМОС УКРАЇНА”
  25. ГО “Ресурсний центр недержавних організацій”
  26. ГО “ВО “Клас”
  27. БФ “Маніфест миру”
  28. БО “Благодійний Фонд “Гуманіст- асоційований член”
  29. Центр гідності дитини при Українському католицькому університеті 
  30. Благодійна організація “Благодійний фонд “Рідні”
  31. Громадська організація М.АРТ.ІН-клуб
  32. МГО “Соціальні ініціативи з охорони праці та здоров’я”
  33. ГО “Ліга соціальних працівників України”
  34. Дім прав людини Крим в особі 6 організацій-членів:
  35. Регіональний центр прав людини
  36. Центр громадянської просвіти “Альменда”
  37. Центр прав людини ZMINA
  38. Кримська правозахисна група
  39. ГО “Кримський процес”
  40. КримSOS
  41. Центр громадянських свобод
  42. The Reckoning Project
  43. Харківський інститут соціальних досліджень
  44. ГО “Ліга українських правозахисників”
  45. Об’єднання родичів політв’язнів Кремля
  46. ГО “Gen.Ukrainian”
  47. БО “БФ “Врятуймо Україну”
  48. Українська Асоціація Південної Африки
  49. ГО “Плурітон”
  50. Helping to leave
  51. PR Army
  52. Razom for Ukraine (США)
  53. Гельсінський фонд з прав людини (Польща)
  54. Rights Georgia (Грузія)
  55. ГО “Pink Human Rights Defender” (Вірменія)
  56. “Документа” – Центр роботи з минулим (Хорватія)
  57. ЦЕНТР ПРАВ ЛЮДИНИ (Грузія)
  58. Асоціація реінтеграції Криму
  59. Міжнародний Благодійний Фонд “Карітас України “
  60. Правозахисний центр “Вясна” (Білорусь)
  61. Freedom House