ООН представила доповідь про правосуддя в кримінальних справах, пов’язаних з конфліктом

A+ A-

Моніторингова місія ООН з прав людини в Україні представила доповідь про проблеми здійснення правосуддя під час збройного конфлікту на території України, які трапилися з квітня 2014 до квітня 2020 року. Зокрема, експерти вели моніторинг розгляду судових справ, пов’язаних з війною та окупацією, на підконтрольній та непідконтрольній уряду частині Донбасу та (дистанційно) в окупованому Криму.

Доповідь ґрунтується на понад 1 300 детальних інтерв’ю з жертвами та свідками порушень прав людини, результатах моніторингу 1 280 судових засідань і вивченні більш ніж 3 300 судових рішень та інших відповідних матеріалів.

Як зазначено в доповіді Управління Верховного комісара Організації Об’єднаних Націй з прав людини (УВКПЛ), незаконні та свавільні затримання і тримання під вартою, затяжні судові процеси, відсутність доступу до адвоката, катування і жорстоке поводження, відсутність ефективних засобів правового захисту – поширені порушення прав людини, що вчинялися під час кримінальних проваджень і процесів, пов’язаних зі збройним конфліктом на Сході України та в Автономній Республіці Крим і місті Севастополі, тимчасово окупованих Російською Федерацією.

“Упродовж більш ніж шести років ми документуємо порушення прав людини в кримінальних справах у контексті конфліктів на Сході України та в Криму. Ми закликаємо відповідальних за ці порушення припинити цю незаконну практику і забезпечити дотримання права на справедливий судовий розгляд для всіх людей”, – заявила Матильда Богнер, голова Моніторингової місії ООН з прав людини в Україні.

Як наголошується в доповіді, на території, яка контролюється урядом України, поширеними є порушення прав на свободу і особисту недоторканність, на правову допомогу, справедливий розгляд справи компетентним, незалежним і неупередженим судом без невиправданих зволікань, на ефективний засіб правового захисту, а також порушення права не бути приневоленим до давання свідчень проти самого себе.

У місії ООН зазначають, що ці порушення спостерігаються на всіх стадіях кримінальних проваджень. Усунення більшості порушень не потребує внесення змін до законодавства, оскільки вони здебільшого є результатом незабезпечення дотримання відповідних гарантій справедливого судового розгляду, однак деякі – вимагали б внесення змін до законодавства, як вказано в рекомендаціях, наведених у доповіді.

У доповіді підкреслюється, що на території, яка контролюється так званими “ДНР” та “ЛНР”, ані “законодавство”, ані практика його застосування не забезпечують дотримання базових елементів права на справедливий судовий розгляд і пов’язаних з ними прав людини осіб, обвинувачених у “злочинах”, що стосуються конфлікту. Відомості, викладені в доповіді, дають підстави вважати, що органи, які розглядають “справи”, пов’язані з конфліктом, не є ані незалежними, ані безсторонніми. “Провадження” відбуваються в закритому режимі, без доступу до самостійно обраного захисника та часто супроводжуються триманням під вартою без зв’язку із зовнішнім світом, застосуванням катувань і жорстоким поводженням.

“Практика “превентивного затримання” й “адміністративного арешту” прирівнюється до тримання під вартою без зв’язку із зовнішнім світом і сприяє процвітанню катувань і жорстокого поводження. Таку практику необхідно негайно припинити. Міжнародна спільнота, включно з Російською Федерацією, повинна використати свій вплив на самопроголошені “республіки”, щоб зупинити ці тяжкі порушення прав людини”, – додала Богнер.

В ООН також підкреслили, що на підконтрольній українському уряду території монітори мали безперешкодний доступ до судових засідань та місць несвободи. Що стосується тимчасово окупованого Криму, то експерти не мали можливості безпосередньо стежити за судовими засіданнями, які відбулися там, через відсутність доступу до півострова. Незважаючи на це, місії ООН вдалося задокументувати 106 справ у Криму за цей період завдяки вивченню документів та проведенню інтерв’ю зі свідками, потерпілими, адвокатами тощо.

У Криму в задокументованих УВКПЛ справах, пов’язаних з конфліктом, система правосуддя, застосовувана Російською Федерацією як окупаційною державою, часто не забезпечувала захисту права на справедливий судовий розгляд і порушувала гарантії належної правової процедури. “Органи влади Російської Федерації в Криму повинні дотримуватися права на справедливий судовий розгляд згідно з її зобов’язаннями як окупаційної держави, передбаченими міжнародним гуманітарним правом і міжнародним правом у галузі прав людини”, – наголосила Богнер.

ZMINA також систематично спостерігає за перебігом політично мотивованих кримінальних проваджень, пов’язаних з окупацією Криму.

“Наша організація з 2014 року працює в Криму і співпрацює з місцевими моніторами та російськими правозахисниками. Два роки тому ми опублікували перше дослідження за результатами моніторингу судових процесів у кримських судах із 2016 до 2018 року. У ньому ми спиралися на дані відвідувань понад 300 судових засідань, 174 з яких безпосередньо лягли в основу дослідження. Загалом ми проаналізували дев’ять політично мотивованих судових процесів”, –  розповіла голова правління Центру прав людини ZMINA Тетяна Печончик.

Спираючись на критерії резолюції ПАРЄ 2012 року, ZMINA у співпраці з партнерськими організаціями розробили власну методологію щодо дослідження проблем дотримання стандартів справедливого правосуддя в політично мотивованих справах на окупованій території.

Так само як і місія ООН, ми проводили інтерв’ювання, аналіз права, фото та відео. Однак перевагою було те, що ми мали можливість користуватися даними моніторингу за результатами безпосереднього відвідування судових засідань моніторами ініціативи “Кримський процес,  –  зазначила Печончик.  – Під час розгляду цих дев’яти політично мотивованих справ були зафіксовані систематичні порушення чотирьох стандартів правосуддя, а саме публічності, рівності сторін, презумпції невинуватості й судового розгляду незалежним і неупередженим судом”.

Проведене правозахисними організаціями дослідження підтвердило, що судова система, яка була створена в Криму, не здатна забезпечити ефективний захист від незаконних політично мотивованих переслідувань. До того ж в окремих випадках кримські суди ухвалювали рішення, які погіршували становище обвинувачених навіть більше, ніж того просила прокуратура.

У Моніторинговій місії ООН з прав людини також підготували рекомендації щодо запобігання подальшим порушенням права на справедливий судовий розгляд для українського уряду, самопроголошених “ДНР” та “ЛНР”, міжнародної спільноти та російського уряду, з якими можна ознайомитися в доповіді.