ZMINA з партнерами підготувала Тіньовий звіт до Звіту Єврокомісії щодо України у 2023 році
Коаліція громадських організацій — Лабораторія законодавчих ініціатив, Transparency International Ukraine, Центр прав людини ZMINA, Адвокат майбутнього та Асоціація правників України — підготувала Тіньовий звіт (Shadow Report) до розділу 23 “Правосуддя та фундаментальні права” Звіту Європейської комісії щодо України у 2023 році.
Це перший звіт, який громадський сектор України надає Європейській Комісії після отримання статусу кандидата на членство в Європейському Союзі. Період, який досліджувався експертами, включає червень 2023 – серпень 2024 років. У Звіті наведені результати аналізу поточного стану справ, досягнутого Україною прогресу або наявних проблем у сферах верховенства права (суди, прокуратура, адвокатура, юридична освіта), боротьби з корупцією та захисту основоположних прав і свобод людини. Також звіт містить близько 350 рекомендацій, що допоможуть розв’язати нагальні проблеми поточного етапу реформування цих сфер.
“Головним завданням першого Тіньового звіту було зафіксувати стан справ у сферах верховенства права, боротьби з корупцією та прав людини. Саме з них у вересні починаються перемовини про вступ України до ЄС. У звіті ми з партнерами по коаліції надали стратегічні та практичні рекомендації, необхідні для результативного реформування цих сфер. Я вдячна нашим партнерам та експертам за їх роботу, а Єврокомісії — за довіру. Перший крок зроблений. Наступні звіти готуватимуться громадським сектором щороку та фіксуватимуть досягнення та проблеми за вказаними напрямами”, — коментує Світлана Матвієнко, виконавча директорка ЛЗІ.
Адвокаційна директорка ZMINA Альона Луньова додала, що цей звіт дуже важливим, адже він про реальний стан речей в українському суспільстві:
“В нас дуже багато роботи попереду, ми плануємо працювати над подібними документами надалі та співпрацювати з державою, щоб дорожня карта європейської інтеграції, яку зараз напрацьовує уряд, враховувала наші рекомендації у цьому звіті”.
Луньова додала, що ZMINA координувала написання розділу про захист основоположних прав та свобод, над яким працювали експерти таких організацій, як ГО “Правозахисна асоціація “Фрірайтс”, ГО “Україна без тортур”, ГО “Лабораторія цифрової безпеки”, ГО “Харківський інститут соціальних досліджень”, ГО “Центр “Соціальна Дія”, ГО “Боротьба за права”, ГС “Конгрес національних громад України”, ГО “Точка опори ЮА”, ГО “Українська правова консультативна група”, БФ “Право на захист”, ГО “Центр політико-правових реформ”.
Довідково. Тіньовий звіт, підготовлений експертами профільних громадських об’єднань на чолі з Лабораторією законодавчих ініціатив, включає такі розділи:
Судова реформа (Лабораторія законодавчих ініціатив). Розділ містить детальний аналіз судової реформи: її поточного стану, проблем та перспектив; питання інституційної спроможності і конкурсного відбору до основних інституцій судової влади; стану незалежності судової влади; фінансування судової влади; цифровізації правосуддя, боротьби з корупцією в судовій владі; виконання судових рішень.
Боротьба з корупцією (Transparency International Ukraine). У цьому розділі розглядаються такі теми, як питання Національної антикорупційної стратегії та Державної антикорупційної програми; профільних інституцій; відновлення електронного декларування та перевірок декларацій; відновлення звітування політичних партій; управління корупційними ризиками. Також наводяться підсумки незалежної зовнішньої оцінки ефективності діяльності НАЗК; аналізуються питання законодавчого регулювання надмірного впливу олігархів і лобіювання та інші аспекти антикорупційної сфери.
Захист основоположних прав та свобод (ZMINA). Розділ включає аналіз таких тем, як боротьба із тортурами, жорстоким і принижуючим гідність поводженням; свобода вираження поглядів; протидія дискримінації і злочинам на ґрунті ненависті та інші напрями у сфері захисту прав людини. Окремим блоком аналізуються питання, повʼязані безпосередньо з російською агресією в Україні, а саме — захист прав постраждалих внаслідок збройної агресії; відповідальність за найтяжчі міжнародні злочини, вчинені в умовах російської збройної агресії; правові гарантії реалізації прав людини в процесі реінтеграції звільнених територій; тощо.
Реформа прокуратури (Адвокат майбутнього). Розділ присвячений розбору питань щодо правового статусу прокурора та гарантіій його незалежності; діяльності органів прокурорського самоврядування; відбору прокурорів, їх атестації та дисциплінарній відповідальності; удосконаленню порядку призначення та звільнення Генпрокурора; інституційному забезпеченню підготовки прокурорів; впровадження електронного кримінального провадження та системи розподілу справ між прокурорами, а також людиноцентричного підходу в діяльності прокуратури; національної системи переслідування за вчинення міжнародних злочинів і зокрема — особливостям міжнародного співробітництва в цьому напрямі.
Реформа адвокатури (Адвокат майбутнього). Тут детально розглядаються питання правового статусу адвокатури; адвокатської діяльності; адвокатського самоврядування; адвокатів на тимчасово окупованих територіях; фінансів адвокатури; доступу до професії; дисциплінарної відповідальності; постійного професійного розвитку. Зокрема, аналізуються корупційні ризики під час адвокатської діяльності та діяльності органів адвокатського самоврядування, питання обов’язкового декларування; питання медіації.
Реформа юридичної освіти (Асоціація правників України). У цьому розділі розглядаються щодо стандартів юридичної освіти та модернізації освітніх програм; інституційного розмежування юридичної освіти та підготовки персоналу органів правопорядку; акредитації правничих шкіл; фінансування навчання юристів за рахунок державного бюджету; боротьби з корупцією та плагіатом у правничій освіті.
Моніторинг, аналіз та підготовка Тіньового звіту проводилися в лютому–серпні 2024 року.
Текст звіту доступний українською та англійською.
Звіт підготовлений за фінансової підтримки Європейського Союзу у межах Проєкту ЄС «Право-Justice». Його зміст є виключною відповідальністю (назва організації) та інших громадських організацій і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу.