Використання електрошокерів поліцією становить ризики для захисту прав і свобод – правозахисники
Кабінет Міністрів погодив проєкт закону №4375, який розширює перелік підстав застосування електрошокерів поліцейськими й просить Верховну Раду внести відповідні зміни до закону про Нацполіцію. Попри позитиви від розширення списку спеціальних засобів у поліції, що дозволяє зменшити ймовірність застосування вогнепальної зброї, введення електрошокерів Tazer і відповідні законодавчі зміни становлять низку ризиків для захисту прав та свобод людини в Україні.
Європейський комітет із запобігання катуванням або такому, що принижує гідність, поводженню та покаранню (КЗК) ще у 2010 році підготував спеціальну доповідь щодо електрошокової зброї. КЗК вважає, що використання електрошокової зброї повинне здійснюватися з дотриманням принципів необхідності, субсидіарності, пропорційності, попередження (коли це можливо) та обережності. Правоохоронці, за висновками комітету, мають застосовувати такі засоби тільки тоді, коли стикаються з насильством або загрозою насильства такого рівня, що вони мають застосувати силу, щоб захистити себе або інших, настільки загального характеру, що це залишає всі можливості для несумірних дій у відповідь. Якщо електрошокова зброя частіше використовуватиметься у випадках чинення спротиву під час затримань, це може мати дуже негативний вплив на ставлення громадськості до працівників правоохоронних органів.
Пункт проєкту закону, який пропонує доповнити п. 6 ч. 3 ст. 45 Закону України “Про Національну поліцію” новими підпунктами, відповідно до яких електрошокові пристрої застосовуються для затримання особи, яка вчинила адміністративне або кримінальне правопорушення і чинить водночас фізичну протидію поліцейському, викликає занепокоєння в частині того, що стосується адміністративного затримання. Надання можливості застосування цього спецзасобу під час адміністративного затримання, на нашу думку, є непропорційним і таким, що перевищуватиме повноваження поліцейського. Тому становить невиправдані ризики для порушення прав людини.
Щодо загальної ситуації із закупівлею спецзасобів Tazer, проведення навчання та введення в експлуатацію правоохоронцями, то варто зазначити, що прозорість та підзвітність МВС, НПУ громадськості в цих процесах забезпечено неналежним чином. Зокрема, не проведено належних громадських обговорень з цього приводу, а також не надано детальних роз’яснень щодо того, як МВС та НПУ мінімізують ризики для захисту прав людини, ввівши Tazer для використання.
Зважаючи на вищевикладене, звертаємося з такими вимогами до:
Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності
- Не рекомендувати до ухвалення законопроєкт №4375 без змін у частині, що стосується можливості застосування електрошокових пристроїв (електрошокерів) для затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення і чинить водночас фізичну протидію поліцейському.
Міністерства внутрішніх справ та Національної поліції
- Залучити до процесу створення нової Інструкції про порядок застосування електрошокових пристроїв (електрошокерів) представників громадськості, правозахисників, експертів для забезпечення прозорості та підзвітності.
- Врахувати безпекові рекомендації з міжнародного досвіду застосування електрошокерів Tazer (щодо навчання, стажу правоохоронців тощо).
- Розробити державний стандарт для цього спецзасобу.
- Забезпечити належний процес моніторингу застосування електрошокерів Tazer та зробити процес розслідування можливих випадків непропорційного застосування прозорим для громадянського суспільства.
- Надати оцінку інфраструктури НПУ з приводу готовності її до проведення регулярних тренувань та сертифікації тих працівників поліції, яким будуть надані у використання електрошокери Tazer.
Центр громадянських свобод
Харківський інститут соціальних досліджень
Асоціація УМДПЛ
Центр прав людини ZMINA
ГО “Український інститут з прав людини”
Фундація “Відкритий діалог”
Центр “Соціальна дія”
ГО “Народний Захист”
Освітній дім прав людини – Чернігів
Amnesty International в Україні
Фото обкладинки: Українські новини
ПІДПИСАТИ