Заборона перетину КПВВ загрожує життю та здоров’ю українців – правозахисники

A+ A-

Ми, громадські організації, що опікуються питаннями захисту прав постраждалих від конфлікту осіб, 14 березня зверталися до Ради національної безпеки і оборони України, а також до віцепрем’єр-міністра України – міністра з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Олексія Резнікова з проханням не запроваджувати у зв’язку з коронавірусом повну заборону перетину КПВВ з тимчасово окупованими територіями для громадян України, які не мають зареєстрованого місця проживання на підконтрольній Уряду України території. Ми вважали і вважаємо, що таке рішення є небезпечним, оскільки воно призводить до ризиків для життя та здоров’я наших громадян в окупації та суперечить політиці реінтеграції. 

Попри це вчора, 16 березня, відповідно до наказу Командувача Об’єднаних сил на КПВВ з тимчасово окупованими територіями Донецької та Луганської областей, були запроваджені обмеження щодо перетину лінії розмежування, а сьогодні був оприлюднений текст Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 березня 2020 № 291-р, яким вводяться схожі обмеження щодо перетину адмінкордону з тимчасово окупованою територією АР Крим та м. Севастополя. Згідно з ухваленими рішеннями, дозвіл чи заборона перетину лінії розмежування (адмінкордону) надається відповідно до “прописки”. Тобто повернутися на підконтрольну українському Уряду територію мають можливість тільки ті особи, які можуть підтвердити реєстрацію місця проживання на контрольованій території. Відповідно, в’їжджати на тимчасово окуповані території можуть лише громадяни, в паспортах яких місцем реєстрації визначено населені пункти на цій території. 

Загалом підтримуючи рішення Уряду щодо вжиття заходів реагування та превентивних заходів для запобігання поширенню коронавірусу в Україні, ми вважаємо, що запроваджені обмеження щодо перетину межі тимчасово окупованих територій матимуть значні негативні наслідки для людей, які проживають в окупації і які ще вчора фактично не мали інформації про те, що сьогодні обмеження будуть введені, а отже, не встигли покинути окуповані території до введення обмежень. 

Перший день дії ухваленого 15 березня наказу Командувача Об’єднаних сил продемонстрував, що були запроваджені обмеження на пропуск з окупованих територій внутрішньо переміщених осіб, які мають місце проживання на підконтрольній території України (цю адресу зазначено в довідці про взяття на облік ВПО). Вони не змогли виїхати з окупованих територій навіть у ситуації, коли потребували ліків, які можна придбати за рецептом лише на підконтрольній Уряду України території. Виникли складнощі із пропуском осіб, які мали заплановані операції на підконтрольній території: в ситуації, коли необхідно було евакуювати особу у важкому стані (вона має реєстрацію на окупованих територіях, а її син, який приїхав по неї, – на підконтрольній). Так само в зоні ризику опинилися особи, які не мають реєстрації місця проживання взагалі (зокрема, у значної кількості молоді, яка отримувала ID-картку після початку конфлікту). Крім того, вже сьогодні виникли серйозні проблеми з членами однієї сім’ї (наприклад, подружжя), які подорожують і мають реєстрацію і на підконтрольній, і на непідконтрольних територіях. Загалом ми надали потягом вчорашнього дня 432 телефонні консультації з питань, пов’язаних із новими обмеженнями перетину КПВВ.

Усі ці питання потребують якнайшвидшого вирішення. Так само, як і ситуація з необхідністю проходження періодичної ідентифікації отримувачами соціальної допомоги та пенсій особами, які проживають на окупованих територіях. 

Ми вітаємо заяви віцепрем’єр-міністра Олексія Резнікова про те, що ця ситуація буде врегульована найближчим часом. Однак звертаємо увагу, що після ухвалення змін інформація має бути доведена до відома громадян, органів соціального захисту населення та пенсійного фонду в найкоротші терміни.

Розуміючи всю важливість заходів із запобігання поширення пандемії COVID-19, ми вважаємо, що в частині реалізації запровадженого обмеження для перетину лінії зіткнення необхідно зробити таке:

  • надати додаткові роз’яснення особам, відповідальним за забезпечення пропуску через КПВВ, щодо використання довідки про взяття на облік ВПО як документа, що підтверджує місце проживання особи на підконтрольній Уряду України території та є підставою для перетину лінії зіткнення в період дії обмежень;
  • роз’яснити процедуру перетину лінії зіткнення (адмінкордону) особами, які взагалі не мають у паспорті громадянина України відмітки про реєстрацію місця проживання або не мають із собою довідки про реєстрацію місця проживання (форма 13 до паспорта громадянина України у формі картки);
  • роз’яснити, в яких виняткових випадках особа, незалежно від місця її реєстрації (її наявності чи відсутності), матиме змогу перетнути лінію зіткнення (адмінкордон) в обидва боки (такими випадками можуть бути похорон, важке захворювання близьких родичів, необхідність звернення по медичну допомогу, операція тощо), та надати алгоритм дій у таких випадках;
  • забезпечити пропуск на підконтрольну Уряду України територію осіб, що потребують медичної допомоги, незалежно від реєстрації місця проживання, та створити необхідні умови для надання їм медичної допомоги, у разі необхідності – забезпечити ізолювання осіб, у яких виявлено симптоми захворювання на коронавірус, на підконтрольній Уряду України території;
  • посилити спроможність медичних закладів на межі тимчасово окупованих територій виконувати свої повноваження зі стримування поширення вірусної інфекції та надання необхідної допомоги населенню;
  • посилити профілактичні заходи та заходи безпеки військовослужбовців, співробітників ДПСУ, ДМС, ДФСУ, НПУ, СБУ, які несуть службу на КПВВ;
  • посилити заходи дезінфекції на КПВВ на межі тимчасово окупованих територій;
  • звернутися до міжнародних організацій щодо надання медичної допомоги та додаткових засобів дезінфекції.

Центр прав людини ZMINA

Офіс з розробки гуманітарної політики України

БФ “Право на захист”

Громадський холдинг “ГРУПА ВПЛИВУ”

БО БФ “Стабілізейшен Суппорт Сервісез”

ГО “Крим СОС”

Кримська правозахисна група

ГО “Донбас СОС”

Харківський інститут соціальних досліджень

Українська Гельсінська спілка з прав людини

Проєкт “Без кордонів”

БФ “Восток-СОС”

Регіональний центр прав людини

Харківська правозахисна група

ЦСР “Дієва Громада”

Луганський обласний правозахисний центр “Альтернатива”