Звернення правозахисників до Кабміну та Мін’юсту щодо політики у сфері прав людини

A+ A-

 

Прем’єр-міністрові України

Гончаруку О. В.

Міністрові юстиції України

Малюсьці Д. Л.

ВІДКРИТЕ ЗВЕРНЕННЯ

Ми, представники правозахисних громадських організацій, благодійних фондів, аналітичних центрів, звертаємося до вас із приводу подальшої діяльності Кабінету Міністрів України і, зокрема, Міністерства юстиції у сфері захисту прав та свобод людини.

У жовтні 2019 року Уряд ухвалив Програму діяльності Кабінету Міністрів України. Утім, у списку цілей, яких планує досягти Уряд, немає жодної, яка б стосувалася формування державної політики у сфері прав людини. Разом із тим Міністерство юстиції є центральним органом виконавчої влади, на який покладено функцію здійснення моніторингу та оцінки стану виконання плану заходів і, відповідно, – й оцінювати прогрес виконання Національної стратегії у сфері прав людини, затвердженої Указом Президента України № 501/2015 від 25 серпня 2015 року.

Національна стратегія у сфері прав людини є надважливим документом, який окреслює основні напрями діяльності держави для забезпечення прав людини в Україні на основі її міжнародних зобов’язань та викликів сьогодення (захист прав людини в умовах збройного конфлікту). Реалізація Національної стратегії є одним із завдань Плану заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом.

До недавнього часу в структурі Міністерства юстиції питаннями, пов’язаними із правами людини і моніторингом стану виконання Національної стратегії у сфері прав людини, опікувався Директорат з прав людини, доступу до правосуддя та правової обізнаності, до чиїх повноважень, зокрема, входило формування державної політики у сфері прав людини. Утім, наразі з’явилась інформація про ліквідацію вказаного директорату без створення будь-якої іншої експертної групи або іншої структури, яка б в оновленому міністерстві мала займатися питаннями прав людини.

Разом із тим на початку грудня Прем’єр-міністр України доручив Міністерству юстиції опрацювати питання перегляду Національної стратегії у сфері прав людини та розробити новий план дій на його виконання з поданням відповідного проєкту на розгляд Уряду. Таким чином, актуальним стає питання, який структурний підрозділ Міністерства юстиції відповідатиме як за розроблення пропозиції змін до Національної стратегії у сфері прав людини та розроблення нового Плану заходів, так і за моніторинг стану виконання Нацстратегії.

Створення Директорату з прав людини, доступу до правосуддя та правової обізнаності було підтримано міжнародними партнерами України. І це стало дійсно прогресивним кроком: тематика прав людини, підвищення правової обізнаності, питання правової освіти були актуалізовані в порядку денному Міністерства юстиції. Хоча неможливо заперечувати той факт, що директорат не займав достатньо проактивної і лідерської позиції, зокрема щодо формування державної політики у сфері прав людини та просування необхідних змін, адвокації законопроєктів у цій сфері, утім це є, на наш погляд, причиною посилити його спроможність, а не ліквідувати без жодної альтернативи.

З огляду на важливість подальшої роботи щодо імплементації Національної стратегії у сфері прав людини закликаємо зберегти структурний підрозділ Міністерства юстиції України, який є відповідальним за моніторинг стану виконання цієї стратегії та розроблення пропозицій щодо її змін. Крім того, необхідним є посилення компоненти прав людини в діяльності Уряду.

Центр прав людини ZMINA

Благодійний фонд “Стабілізейшен суппорт сервісез”

Благодійний фонд “Право на Захист”

Аналітичний центр “Фабрика думки “Донбас”

Український незалежний центр політичних досліджень

Громадська організація “Український Рух Пацифістів”

ХОФ “Громадська Альтернатива”

ГО “Україна без тортур”

ГО “Точка опори ЮА”

Інститут демократії ім. Пилипа Орлика

ГО “Інсайт”

ГО людей з інвалідністю “Боротьба за права”

Асоціація УМДПЛ

Українська Гельсінська спілка з прав людини

Благодійний фонд “Восток-SOS”

ГО “Донбас-SOS”