“Гендер, рівність та ЄС”: ZMINA презентувала Тіньовий звіт на Національній ЛГБТІК-конференції | Центр прав людини ZMINA

“Гендер, рівність та ЄС”: ZMINA презентувала Тіньовий звіт на Національній ЛГБТІК-конференції

A+ A-

27 листопада 2025 року у межах XVIII Національної ЛГБТІК-конференції Центр прав людини ZMINA провів публічну дискусію “Гендер, рівність та ЄС. Рекомендації з Тіньового звіту”, у межах якої говорили про ключові проблеми, висвітлені у Тіньовому звіті, включаючи необхідність ухвалення законів про реєстровані партнерства та злочини на ґрунті ненависті. 

Анастасія Даців, Яна Нестеревич, Олег Максим’як, Ірина Юзик. Фото: Влад Кузьменко

Панель модерувала Ірина Юзик, феміністка, борчиня за рівність та проєктна менеджерка Центру прав людини ZMINA.

Серед спікерок та спікерів виступили:

  • Анастасія Даців, адвокаційна менеджерка Центру прав людини ZMINA;
  • Олег Максим’як, адвокаційний менеджер ГО “Точка Опори ЮА”, автор частини Тіньового звіту про гендерну рівність та захист прав ЛГБТІК-людей;
  • Яна Нестеревич, заступниця начальника відділу додержання рівних прав та запобігання дискримінації Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

Анастасія Даців представила присутнім Тіньовий звіт, який ілюструє, як держава просувається на шляху євроінтеграції. 

“Тіньовий звіт — це звична практика для країн, які прагнуть вступити до Європейського Союзу й уже мають статус країни-кандидата. В Україні Тіньовий звіт вийшов удруге. Перший підготували торік, після того як Україна отримала статус кандидата у 2022 році. Цей документ оцінює не тільки успіхи, а й проблемні моменти, які потрібно вирішити, щоб рухатися вперед”, — розповіла вона.

Автори Тіньового звіту — представники громадянського суспільства: Лабораторія законодавчих ініціатив, Transparency International Ukraine, Центр прав людини ZMINA, “Адвокат майбутнього”, Асоціація правників України, Європа без бар’єрів, Європейська правда.

Кожна організація відповідає за свою частину роботи.

Для розуміння масштабу: торішній звіт мав близько 500 сторінок, цьогорічний — понад тисячу.

Минулого року аналіз стосувався лише 23-го розділу переговорної рамки — “Правосуддя та основоположні права”. Цьогоріч додали ще й 24-й розділ — “Правосуддя, безпека та міграція”.

Команда ZMINA зосередилася на великому блоці про рівність, недискримінацію та права людини, врахувавши там і досвід інституцій Офісу омбудсмана, і питання нацменшин, права власності (особливо важливі в умовах повномасштабної війни), прав шукачів притулку тощо.

“Лише у 23-му розділі ми підготували близько 190 рекомендацій, а в 24-му — приблизно 40. Загалом документ містить понад 500 рекомендацій від усіх організацій”, — додала Даців.

Це рекомендації щодо інституційних змін, аналізу чинного законодавства, оцінки законопроєктів, а також пропозиції щодо того, які закони варто оновити, ухвалити чи скасувати.

На запрошення ZMINA до роботи над Тіньовим звітом у розділі тематики гендерної рівності та прав ЛГБТІК-спільноти долучилася й громадська організація “Точка опори ЮА”, а саме — виконавча директорка Тетяна Касьян і адвокаційний менеджер громадської організації “Точка опори ЮА” Олег Максим’як. Раніше певний час Олег працював у парламентському Комітеті з питань правоохоронної діяльності та займався питаннями гендерної рівності й захисту прав ЛГБТІК, брав участь у розробці відповідних законопроєктів. 

“Часом питають, чи є тіньовий звіт критикою влади — ні, зовсім ні. Наша задача була не критикувати і не виправдовувати державні органи, а дати фахову, неупереджену оцінку: що зроблено, що потребує доопрацювання, а що було проігноровано. Ми постійно комунікували як із незалежними експертами, так і з фахівцями, які працюють у державних структурах”, — пояснив він.

Фото: Влад Кузьменко

Цього року представники “Точки опори ЮА” обрали стратегію працювати на основі торішнього звіту. Він уже мав чітку структуру і підрозділи, що дозволило порівняти ситуацію “було/стало” та зафіксувати динаміку. До роботи вони залучили декількох експертів із різних сфер — з уряду, парламенту та громадського сектору. І загальна картина, за словами Максим’яка, така: є помітні позитивні зрушення, але є й стагнація та слабкі місця. З позитиву — запрацював механізм термінових репарацій для постраждалих від СНПК, в уряді збільшилась кількість жінок на керівних посадах. Водночас представленість жінок у медіа залишається низькою (на рівні 20-35% в залежності від медіа), а низку ключових положень Стамбульської конвенції досі так і не імплементували.

Заступниця начальника відділу додержання рівних прав та запобігання дискримінації Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини Яна Нестеревич, яка також долучилася до заходу, вважає, що питання Тіньового звіту — це про стратегічне бачення: наскільки наша держава готова забезпечувати права кожної людини.

“Позиція Уповноваженого і нашого Офісу полягає не лише у взаємодії з органами влади, але й у постійній співпраці з експертним середовищем, громадськими організаціями та громадянами. Саме тому тіньовий звіт для нас — це важливий ресурс. Він дає дані, показує проблеми, загрози й окреслює напрямки, куди рухатися далі. Аналітика та рекомендації зі звіту — як попереднього, так і нинішнього — обов’язково враховуються в нашій роботі”, — зауважила Нестерович.

На сьогодні, за її словами, інституція вже рухається у напрямку реалізації деяких рекомендацій. Зокрема, бере участь у впровадженні проєкту щодо європейських стандартів рівності. Його мета — налагодити взаємодію державних органів і громадських організацій щодо збору та аналізу даних про злочини на ґрунті ненависті, а також покращити механізми обміну цією інформацією.

“Це не лише вимога Агенції ЄС з фундаментальних прав (FRA), а й необхідність для нас самих. Проєкт також враховує рамкове рішення Ради Європи та ЄС 2008 року щодо протидії расизму та ксенофобії. Крім того, він безпосередньо пов’язаний із виконанням заходів дорожньої карти з верховенства права”, — додала посадовиця.

Насамкінець вона зауважила: “Офіс омбудсмана активно працює з громадськістю, створюючи експертні ради, зокрема раду з питань додержання рівних прав та запобігання дискримінації, куди входить багато громадських організацій та спеціалістів у різних сферах”

Зрештою, дискусія засвідчила спільне бачення пріоритетів між правозахисним сектором та інституціями влади, водночас наголосивши на критичній залежності подальшого прогресу від політичної волі парламенту.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: