Має бути процедура атестації знань, отриманих на окупованих територіях, – правозахисники

A+ A-

Ми, представники громадських організацій, що опікуються питаннями захисту прав постраждалих унаслідок збройного конфлікту, висловлюємо підтримку ініціативі Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій щодо створення механізму проходження атестації для підтвердження освітніх кваліфікацій, здобутих на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей, Автономної Республіки Крим та міста Севастополя.

Щорічно, за оцінками громадських організацій, на тимчасово окупованих територіях АР Крим та міста Севастополя, Донецької та Луганської областей випускниками шкіл стають більш ніж 15 тисяч молодих людей – громадян України. Це понад 100 тисяч випускників за роки окупації. 

На жаль, попри запровадження спрощеної процедури вступу до українських університетів,  більшість із них не може скористатися освітніми програмами на вільній території України та продовжує навчання в окупації. Причин цьому багато: дії окупаційних адміністрацій, спрямовані на обмеження виїзду з окупованих територій України, зокрема закриття чи обмеження роботи КПВВ, а також безпековий фактор під час перетину КПВВ; низький рівень доходів сімей на таких територіях; неможливість подальшого надання підтримки своїм дітям, які виїхали й вступили до українських закладів освіти; недостатній рівень поінформованості про доступні програми для жителів тимчасово окупованих територій (блокування українських вебресурсів та ЗМІ); маніпуляції інформацією з боку російських ЗМІ для спотворення образу України та доступних у ній освітніх можливостей тощо.

Отже, молодь вимушена залишатися жити на тимчасово окупованих територіях через відсутність перспектив виїхати та працевлаштуватися на вільній території України. На сьогодні в Україні відсутній механізм, за допомогою якого громадяни, які отримали освіту на окупованих територіях, мають можливість підтвердити свої знання та компетенції, щоб продовжити навчання або отримати доступ до працевлаштування у своїй державі.

Підтримуючи існування та позитивний досвід спрощеної системи вступу через освітні центри, ми вважаємо за потрібне запровадити механізм підтвердження знань для тих громадян України, хто не мав змоги виїхати з тимчасово окупованої території для навчання.

Важливо зауважити, що не йдеться про визнання документів про освіту, виданих незаконними органами влади на тимчасово окупованих територіях, а про процедуру атестації здобутих людиною знань. Така атестація здійснюється шляхом визначення рівня знань, навичок та умінь особи за допомогою відповідного оцінювання. Подібна процедура існувала для кримчан із 2016 року та продемонструвала свою ефективність. Наразі йдеться про поширення цього позитивного досвіду і на мешканців окупованих територій Донеччини та Луганщини.

Для розв’язання цього питання Наказом №23 від 28 січня 2022 року Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій створило тематичну робочу групу. Ця робоча група має розробити законопроєкт, який запровадить механізм проходження атестації для визнання здобутих кваліфікацій, результатів навчання та періодів навчання особами, які завершили здобуття вищої освіти на тимчасово окупованих територіях Донбасу та Криму. 

Ця робоча група є спільною ініціативою Міністерства освіти та науки України й Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України. До її складу ввійшли представники обох міністерств, а також Міністерства цифрової трансформації, Міністерства охорони здоров’я України, народні депутати України. До участі в робочій групі залучено представників вищих навчальних закладів, зокрема переміщених, а також профільні громадські організації.

Саме робоча група має стати майданчиком для діалогу, в результаті якого буде напрацьоване розв’язання проблеми  доступу до підтвердження освітніх кваліфікацій громадянами, які вимушені були здобувати їх на окупованих територіях. Це дасть нашим громадянам  можливості долучитися до роботи та поповнить різні галузі економіки країни фахівцями, яких може наразі бракувати.

Утім, окремі учасники Робочої групи відразу після першого її засідання вдалися до публічних заяв, що розпалюють ворожнечу до українських громадян, які залишилися на окупованих територіях. Подібні заяви, в яких молодь із тимчасово окупованих територій фактично ототожнюється з воєнними злочинцями й убивцями, є неконструктивними, ведуть до ще більшого відчуження та мають негативний вплив на залучення молоді з окупованих територій.

Хочемо нагадати, що важливою складовою політики збереження зв’язків із громадянами України, які проживають на тимчасово окупованих територіях, є підтримка дітей та молоді, створення умов для їхнього навчання та розвитку на вільній території України. Деокупація та реінтеграція тимчасово окупованих територій України є вектором державної політики України, який підтримується Президентом, парламентом та Урядом України. 

Отже, ми повністю підтримуємо ідею створення та запровадження механізму проходження атестації для визнання здобутих кваліфікацій, результатів навчання та періодів навчання особами, які завершили здобуття вищої освіти на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей та Автономної Республіки Крим та м. Севастополя. 

Центр прав людини ZMINA

Громадська організація “КримСОС”

Громадська організація “Донбас СОС”

БО БФ “Стабілізейшен Суппорт Сервісез”

БФ “Восток SOS”

Громадська організація “Громадський холдинг “ГРУПА ВПЛИВУ”

Кримська правозахисна група

Харківський інститут соціальних досліджень

ГО “Центр Громадянської просвіти “Альменда”

ГС “Українська Гельсінська спілка з прав людини”

ГО “Регіональний центр прав людини”

Дім прав людини “Крим”