Закликаємо міжнародних партнерів та ЄС не підтримувати фейкову реформу Конституційного Суду

A+ A-

Український Уряд запросив міжнародних партнерів номінувати експертів для участі у відборі суддів Конституційного Суду. Однак запроваджена конкурсна процедура не відповідає рекомендаціям Венеційської комісії та висновку Європейської Комісії і становить серйозні загрози узалежнення та встановлення політичного контролю над інституцією. 

У червні 2022 року Європейська комісія рекомендувала надати Україні статус кандидата в ЄС за умови проведення низки інституційних реформ. На першому місці ЄК назвала реформу порядку відбору суддів Конституційного Суду та наголосила, що така реформа має відбуватися відповідно до рекомендацій Венеційської комісії. 

Український Парламент проголосував закон про реформу КСУ 13 грудня 2022 року. Втім, ухвалений закон рекомендаціям Венеційки не відповідає. Венеційська комісія рішуче відреагувала на це, наголосивши на проігнорованих рекомендаціях в остаточній редакції висновку, затвердженій на пленарному засіданні 16–17 грудня 2022 року. 

Зокрема, Венеційська комісія наголосила на тому, що до складу відбіркової комісії (Дорадчої групи експертів) треба додати сьомого члена за квотою міжнародних партнерів та що рішення комісії повинні мати обов’язковий характер для суб’єктів призначення суддів як у частині оцінювання доброчесності, так і професійності кандидатів. 

Після цього речниця Європейської комісії Ана Пізонеро заявила, що ЄС очікує змін до ухваленого закону, які враховуватимуть ці рекомендації Венеційської комісії. Однак закон набув чинності, а Уряд розпочав його імплементацію, розіславши ЄС та іншим міжнародним партнерам заклик номінувати експертів. 

Ми, представники громадських організацій, які роками спрямовують зусилля на утвердження в Україні верховенства права, переконані, що без цих змін реформа КСУ приречена на поразку, а демократія і європейське майбутнє України поставлені під серйозну загрозу. Чинна редакція закону дозволяє узалежнити майбутніх суддів КСУ та взяти більшість суду під політичний контроль. На жаль, незалежні міжнародні експерти не матимуть повноважень відібрати найбільш гідних кандидатів, їхня роль зводиться лише до відсіву найгірших, що дасть можливість протягнути до складу КСУ політично залежних членів. 

Фактично політично керовані члени в складі Дорадчої групи експертів матимуть визначальний вплив на відбір майбутніх суддів КСУ. Змінити це можна, лише якщо передбачити участь сьомого члена за квотою міжнародних партнерів, як рекомендувала зробити Венеційська комісія.

Ми наголошуємо на тому, що забезпечити якісний склад Конституційного Суду можна лише за умови врахування рекомендацій Венеційської комісії і позиції ЄС шляхом внесення змін до закону. 

В ситуації, що склалася, виконання закону в теперішньому вигляді призведе до політичного узалежнення ключового конституційного органу на роки, що становить екзистенційну загрозу для демократії і верховенства права в Україні в умовах повномасштабної війни.

Тому ми закликаємо міжнародних партнерів та передусім Європейський Союз не підтримувати фейкову реформу та не брати участь у її імплементації, допоки закон не відповідатиме рекомендаціям Венеційської комісії.

Центр протидії корупції

Всеукраїнське об’єднання “Автомайдан”

Фундація DEJURE

Антикорупційний штаб

Рух ЧЕСНО

Інститут законодавчих ідей

Bihus.Info

ZMINA

Незалежна антикорупційна комісія — НАКО