Відкрита заява щодо застосування вибіркового тиску на учасників мирних зібрань під час карантину на прикладі акції “Весна на граніті”
Відкрита заява Центру громадянських свобод, Асоціації УМПДЛ та Центру прав людини ZMINA щодо застосування вибіркового тиску на учасників мирних зібрань під час карантину на прикладі акції “Весна на Граніті”.
Створена Центром громадянських свобод група громадського спостереження “ОЗОН” вже кілька років здійснює моніторинг за дотриманням свободи мирних зібрань в Україні, яка є невід’ємним правом кожної людини. Міжнародні стандарти покладають на кожну державу позитивний обов’язок щодо сприяння та захисту мирних зібрань відповідно до Керівних принципів із свободи мирних зібрань ОБСЄ. Навіть розуміючи доцільність більшості запроваджених урядом обмежень, ми вимушені відзначити [1], що режим надзвичайної ситуації не передбачає правових можливостей для обмеження конституційних прав та свобод людини (а тільки тимчасові обмеження прав фізичних та юридичних осіб [2]), а відтак обмеження свободи мирних зібрань є неконституційним.
Саме тому волонтери та волонтерки Центру громадянських свобод та експерти Асоціації УМПДЛ із початку квітня відслідковують ситуацію із впливом карантинних обмежень на забезпечення прав і свобод людини, зокрема, на реалізацію свободи зібрань.
Попередній аналіз зафіксованих випадків викликає занепокоєння з огляду на бажання правоохоронних органів притягнути до відповідальності учасників мирних зібрань через відкриття проваджень про адміністративні правопорушення або кримінальних проваджень [3]. Варто зазначити, що не існує прямого взаємозв’язку між відкриттям провадження та формою проведення протесту, а також того факту, чи дотримуються учасники вимог “карантинних норм” чи ні у ході акцій. Частина із зафіксованих випадків свідчать про можливий умисний тиск на учасників/ць, організаторів/ок мирних зібрань через використання нових правових інструментів, які призначені для протидії поширенню COVID-19 в Україні.[4]
Так, 13 березня біля Офісу президента України проходить безстрокова акція під назвою “Весна на граніті”, яка супроводжується системним перешкоджанням у її проведенні з боку правоохоронців, що здійснюють охорону громадського порядку. Учасники акції вимагають скасувати нові домовленості в ході мінських перемовин від 11 березня 2020-го року, звільнити керівника Офісу Президента Андрія Єрмака та зробити ряд інших кроків, які викладені у публічному маніфесті [5]. 6 квітня на учасників/ць акції було складено 9 протоколів за “порушення вимог карантину, а саме постанови КМУ пункт 2.7” [6]. 2 травня організаторка акції заявила та надала фото-докази того, що до місця проведення акції правоохоронці не дозволяють проносити пусті коробки [7]. Згодом ця інформація підтвердилася у відео [8] з місця подій інших учасників/ць протесту, які зіштовхнулися із аналогічними діями поліції. Як зазначили спостерігачам організатори, поліція пояснює свої дії тим, що вказані коробки будуть наносити шкоду благоустрою.
Така реакція поліції викликає здивування з огляду на те, що організатори та учасники інших акцій, наприклад під час зібрання щодо розслідування вбивства активістки Катерини Гандзюк від 27 квітня [9], протесту рестораторів від 2 травня [10] чи протесту підприємців 3 травня [11], могли вільно реалізовувати своє конституційне право на свободу мирних зібрань. З огляду на це дії правоохоронців щодо учасників/ць акції “Весна на граніті” виглядають не тільки такими, що порушують права на мирне зібрання, але також є дискримінаційними і непропорційними.
Ми вимагаємо від Національної поліції України вжити термінових заходів щодо припинення тиску на учасників/ць мирних зібрань, зокрема щодо учасників та учасниць безстрокової акції “Весна на граніті” біля Офісу Президента України та провести службові розслідування за фактом дискримінаційних й непропорційних дій задіяних до охорони громадського порядку правоохоронців.
Крім того, ми вимагаємо провести роз’яснювальну роботу із особовим складом, який залучається для охорони мирних зібрань, щодо можливих меж втручання правоохоронців у перебіг проведення заходів, які є реалізацією конституційного права на свобод зібрань, в умовах існуючого правового режиму.
Центр громадянських свобод
Асоціації УМПДЛ
Центр прав людини ZMINA
[1] http://www.nrcu.gov.ua/news.html?newsID=93170
[2] Статті 29 Закону України “Про захист населення від інфекційних хвороб”.
[3] Типові порушення представників органів правопорядку під час запровадження карантинних обмежувальних заходів / Проміжний звіт – Київ, 2020. – С. 11 – 14.
[4] Там само. – С. 11-12.
[5] Маніфест акції викладений у нотатках публічної сторінки у соціальній мережі Facebook: https://www.facebook.com/VesnaNaHraniti/
[6] Постанова Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 “Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2” (Офіційний вісник України, 2020 р., № 23, ст. 896, № 30, ст. 1067) / Пункт 2,7: “7) проведення всіх масових (культурних, розважальних, спортивних, соціальних, релігійних, рекламних та інших) заходів, крім заходів, необхідних для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, за умови забезпечення учасників засобами індивідуального захисту, зокрема респіраторами або захисними масками, у тому числі виготовленими самостійно, а також дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів;”
[7] https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2983452651745530&set=a.1214984911925655&type=3&theater
[8] https://www.facebook.com/VesnaNaHraniti/videos/677478633011259/
[9] Короткий опис подій у звіті групи OZON: https://tinyurl.com/yaljudob
[10] Короткий опис подій на акції у матеріалі “Української правди”: https://www.pravda.com.ua/news/2020/05/2/7250236/
[11] Короткий опис подій на акції у матеріалі “Радіо Свобода”: https://www.radiosvoboda.org/a/news-pidpryjemci-protest/30590317.html
ПІДПИСАТИ