Порошенка просять повернути резонансний законопроект №7163 на повторний розгляд | Центр прав людини ZMINA

Порошенка просять повернути резонансний законопроект №7163 на повторний розгляд

A+ A-

ЗВЕРНЕННЯ

правозахисних організацій до Президента України

з приводу прийняття Верховною Радою України проекту закону   № 7163

Шановний Петре Олексійовичу!

18 січня 2018 року Верховна Рада України у другому читанні прийняла проект закону  “Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях” (№7163). Метою цього законопроекту було створення нової правової основи для вирішення завдання з відсічі ворожій агресії Російської Федерації на Донбасі, а у перспективі – для відновлення територіальної цілісності України.

Проте філософію цього надважливого законопроекту, ініційованого Вами ще у жовтні 2017 року, при опрацюванні його у Комітеті Верховної Ради України з національної безпеки і оборони, було суттєво змінено. В результаті у проекті закону з’явилися норми, застосування яких призведе до значних порушень прав людини та негативно вплине на гуманітарну ситуацію у Донецькій та Луганській областях та погіршить зв’язок з громадянами України, що проживають на тимчасово окупованих територіях.

Зокрема, звертаємо Вашу увагу на те, що статтею 12 проекту закону у редакції до другого читання військовим, представникам правоохоронних органів та іншим особам, залученим до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, планується надати дуже широке коло повноважень без будь-яких механізмів контролю. Зокрема, мова йде про право застосовувати зброю та спецзасоби до осіб, які вчинили чи вчиняють правопорушення чи інші дії, що перешкоджають виконанню законних вимог осіб, які  залучені до виконання заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, або дії, пов’язані із несанкціонованою спробою проникнути в район здійснення цих заходів.

До того ж, керуючись цим законом, військовослужбовці, працівники правоохоронних органів, органів держбезпеки, а також інші особи, залучені до заходів із забезпечення національної безпеки та оборони зможуть затримувати та доставляти осіб для подальшої перевірки, перевіряти документи, проводити особистий догляд, огляд речей, проникати в житлові приміщення, використовувати цивільний транспорт та засоби зв’язку  у невизначених законопроектом “зонах безпеки, прилеглих до району бойових дій”. Очевидно, що положення цієї статті матимуть вагомий вплив на відносини між військовими та цивільним населенням та дотримання прав людини  в регіоні. Особливо якщо брати до уваги те, що перебування в районі здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони осіб, не залучених до проведення таких заходів, може тимчасово бути обмежено на період проведення таких заходів Командувачем об’єднаних сил. Це може призвести до різкого зменшення кількості громадських організацій  а також міжнародних міжурядових та неурядових організацій, які працюють у зоні конфлікту та у так званій “сірій зоні”, а відтак – до зменшення обсягу гуманітарної допомоги та послуг, які наразі можуть отримувати мешканці цих територій.

Крім того, невизначеними залишаються питання реалізації прав та свобод мешканців тимчасово окупованих територій Донецької та Луганської областей, а також питання, що стосуються наслідків одночасного проведення антитерористичної операції, що координується СБУ,  та заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації безпосередньо у Донецькій та Луганській областях, які будуть проводитися під стратегічним керівництвом Генерального штабу. 

АНАЛІЗ Проекту Закону “Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях”

Таким чином, визнаючи важливість та нагальність законопроекту 7163, що був прийнятий Верховною Радою України, просимо Вас звернути увагу на деякі норми, які можуть  негативно вплинути на громадян України, які проживають на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей, а також тих, хто проживає на підконтрольних Уряду територіях, погіршити гуманітарну ситуацію в регіоні та призвести до нової хвилі переселення громадян.  Як наслідок, той закон, який повинен закласти фундамент для вирішення в подальшому питань, пов’язаних із деокупацією території Донецької та Луганської областей та повернення їх під юрисдикцію України, створить додаткові складнощі тим, хто четвертий рік потерпає від російської збройної агресії.

Звертаємося до Вас із проханням повернути закон “Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях” до Верховної Ради зі своїми вмотивованими і сформульованими пропозиціями для відкриття процедури повторного розгляду закону у Верховній Раді України.

Тетяна Печончик, Центр інформації про права людини

Олександра Дворецька, БФ “Восток-СОС”

Олександр Галкін, БФ “Право на захист”

Ольга Гвоздьова, ГО “Донбас СОС”

Денис Кобзін, Харківський інститут соціальних досліджень

Вадим Пивоваров, Асоціація УМДПЛ

Олександра Романцова, Центр Громадянських Свобод