Яким має бути покарання за колабораціонізм: пропозиції від правозахисників

A+ A-

Коаліція громадських організацій, що опікуються питаннями захисту прав постраждалих внаслідок збройної агресії Росії проти України, представили аналіз законодавства, яке стосується притягнення до кримінальної відповідальності за колабораціонізм. Правозахисники також виклали в тексті аналізу пропозиції щодо зміни законодавства в цій сфері.

Ілюстративне зображення

Як зазначають автори звіту, після початку великої війни перед законодавцями постало питання щодо необхідності введення додаткових видів кримінальної відповідальності, які мали дуже конкретно визначити “вододіл” між допустимою й прийнятною поведінкою громадян України та загрозливою і неприйнятною, зокрема, для тих, хто залишився на тимчасово окупованій території України чи території, яка тимчасово контролюється РФ.

Ухвалення змін до кримінального законодавства і введення нових складів злочинів, таких як “колабораційна діяльність” (стаття 111-1 КК України), “пособництво державі-агресору” (стаття 111-2 КК України), призвели до чисельних звернень мешканців окупованих територій України до громадських правозахисних організацій з проханням роз’яснити, чи є їхня діяльність колабораційною. 

Але, за словами правозахисників, правоохоронні органи досі не визначилися, як розмежовувати склад злочину “колабораційна діяльність” із іншими складами, передбаченими Кримінальним Кодексом України. Причиною такої невизначеності є неточність формулювання статті 111-1 КК України, а також перетинання поняття “колабораційна діяльність” із іншими, зокрема, “державна зрада”, “пособництво державі-агресору”, “виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, глорифікація її учасників”.

Так, 111-1 стаття несе неспівмірне покарання за діяння: в окремих випадках покарання може бути занадто суворим, в інших — не виконувати функцію виправлення та попередження скоєння особою нових кримінальних правопорушень. Інший законопроєкт, а саме  №8077, вводить новий склад злочину та становить загрозу для захисту прав та інтересів громадян України в окупації.

До складу коаліції, яка представила цей аналіз, входять Центр прав людини ZMINA, громадський холдинг “ГРУПА ВПЛИВУ”, Донбас СОС, Крим SOS, Восток SOS, БФ “Стабілізейшен Суппорт Сервісез” та Кримська правозахисна група.

Читайте повний текст звіту, а також пропозиції від правозахисників щодо вдосконалення законодавства у сфері відповідальності за колабораціонізм українською та англійською