Як зробити так, щоб діти з окупованих територій приїздили вчитися до підконтрольних Україні ВНЗ?

A+ A-

17 лютого відбулася презентація альтернативного звіту для ООН про дотримання соціально-економічних прав осіб, постраждалих унаслідок конфлікту.

Ведучі: Анастасія Горпінченко, Дмитро Бєлобров.

Гостi: Олена Луньова.

Якою є ситуація з внутрішньо переміщеними особами в Україні, наскільки вони адаптовані в громадах, що приймають, та чи доступна українська освіта дітям з окупованих територій?

На ці запитання Громадське радіо попросило відповісти одну з учасниць презентації, менеджерку з адвокації Центру прав людини ZMINA Альону Луньову.

Альона Луньова: Близько 90% внутрішньо переміщених осіб вважають себе інтегрованими або частково інтегрованими в громадах, що приймають. Ключовими факторами інтеграції вважається наявність житла і працевлаштування. Тому можна говорити про те, що навіть за відсутності державної ефективної концепції та стратегії щодо працевлаштування та житлової політики переселенців люди самі собі допомагають.

У 2016 році ми зробили освітні центри “Крим – Україна” і “Донбас – Україна”, які передбачали спрощений порядок вступу, тобто немає ЗНО. Діти вступають на підставі даних освітньої декларації, що записується за даними документів, які видано на окупованих територіях, і складають підсумкову атестацію з профільних предметів.

Проблема цього механізму в тому, що цих закладів вищої освіти, до яких можуть вступати діти з Донбасу і Криму, обмежена кількість. А в цьому переліку закладів немає правоохоронних, немає культурних і немає медичних. Переміщені ВНЗ перебувають у скрутному становищі, тому що вони не мають освітньої бази, не мають гуртожитків, не мають змоги навчати дітей якісно. Ми маємо це визнати.

Тому має бути стратегія, де держава скаже, що наше завдання – щоб 50% дітей, які здобувають освіту на окупованих територіях, виїхали. Для цього нам потрібно, наприклад, спростити процедуру отримання документів для перетину лінії розмежування.

Також має бути більш ефективною дистанційна освіта, яка могла б допомогти дітям здобувати базові знання з української мови та історії України. І те, що Міністерство освіти вже зробило, – це додаткові курси, які дозволять дітям виїхати і зануритися в середовище.

Розмову слухайте тут.