Правозахисні та медійні організації закликають СБУ припинити практики непрозорого блокування інтернету

A+ A-

СБУ збирається заблокувати ще 100 сайтів через механізм накладання економічних санкцій. Коаліція “За вільний інтернет” спільно з правозахисними та медійними громадськими організаціями закликають відмовитися від неправомірних обмежень інтернету та використовувати законні і прозорі способи боротьби з російською пропагандою та кібератаками. 11 лютого 2019 року начальник Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки СБУ Олександр Климчук […]

СБУ збирається заблокувати ще 100 сайтів через механізм накладання економічних санкцій. Коаліція “За вільний інтернет” спільно з правозахисними та медійними громадськими організаціями закликають відмовитися від неправомірних обмежень інтернету та використовувати законні і прозорі способи боротьби з російською пропагандою та кібератаками.

11 лютого 2019 року начальник Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки СБУ Олександр Климчук заявив, що найближчим часом указом президента буде введено в дію рішення РНБО про блокування ще 100 сайтів.

Восени 2018 року представники коаліції “За вільний інтернет” намагалися з’ясувати, за якими критеріями складають списки сайтів/ресурсів, доступ до яких пропонується заборонити. Проте і Рада національної безпеки і оборони, і Служба безпеки України відмовили в наданні такої інформації. В Окружному адміністративному суді міста Києва триває розгляд судової справи про порушення права на доступ до публічної інформації. Аргументів щодо відмови в наданні інформації РНБО та СБУ до суду також не надали.

Ефективність блокувань сайтів як способу протидії російській пропаганді дуже сумнівна, адже відвідуваність таких сайтів українцями для отримання інформації мізерна. Наприклад, дослідження “Детектора медіа”, яке проводилося до указу президента про блокування близько 200 сайтів, показало, що лише 0,5% людей використовують російські сайти і 0,1% сайти так званих “ЛНР” і “ДНР” для отримання інформації.

До захисту критичної інфраструктури від кібератак блокування сайтів взагалі не має ніякого стосунку, про що неодноразово заявляли експерти з кібербезпеки та професійні об’єднання.

Водночас наявність абсолютно непрозорого механізму обмеження інтернету – це порушення українських законів та міжнародних договорів.

Нагадаємо, президентом було введено в дію два рішення РНБО про санкції (№133/2017 та №126/2018), які, зокрема, містили “заборону інтернет-провайдерам надання послуг з доступу користувачам мережі інтернет до ресурсів”. Процедура відбору сайтів до “санкційного списку” є абсолютно непрозорою.

Раніше коаліція “За вільний інтернет” публікувала юридичний аналіз про економічні санкції в частині запровадження “заборони інтернет-провайдерам надання послуг з доступу користувачам мережі інтернет до ресурсів/сервісів, в тому числі субдоменів”.

ЗАЯВУ ПІДПИСАЛИ:

Учасники коаліції “За вільний Інтернет”:

  • Платформа прав людини
  • Лабораторія цифрової безпеки
  • Центр інформації про права людини
  • Кримська правозахисна група
  • Представництво Freedom House в Україні
  • Микола Костинян

А також:

  • Катерина Сергацкова, медіапроект “Заборона”
  • Центр громадянських свобод
  • Інститут масової інформації
  • “Детектор медіа”
  • Ресурсний центр “ГУРТ”
  • Донецький інститут інформації
  • Точка опори ЮА